Ode aan de stoel. Nu 5+1 gratis
Ga terug naar overzicht

HENK at home met Naz Kawan

In de serie ‘HENK at home’ gaan we langs bij mensen die ons inspireren om je een kijkje te geven in hun dagelijkse leven thuis. Dit keer bezoeken we Naz Kawan, oprichtster en directrice van 2050 Factory (voorheen A Beautiful Mess) en de Mondmaskerfabriek. Haar bedrijf 2050 Factory is een sociale onderneming waar vluchtelingen werkervaring kunnen opdoen in de textielindustrie en hun professionele netwerk uitbreiden. Ze maken duurzame, nieuwe producten uit bestaande materialen.

Naz, je bent een inspiratie op het gebied van duurzaam ondernemen. Wat was je motivatie om 2050 Factory te starten? 
Mijn grootste motivatie om 2050 Factory te starten was omdat de mode-industrie een te grote negatieve impact heeft op het klimaat, dat moet en kan anders. Bij grote uitdagingen als deze helpt het om naar lokale oplossingen te zoeken. Nederland heeft een rijke textielhistorie, zo'n 150 jaar geleden waren er alleen al in Amsterdam meer dan 200 ateliers waar kleding werd gemaakt. We hebben de industrie verplaatst naar landen in de global south en zijn daarmee ook het vakmanschap kwijt geraakt in Nederland. Het is altijd mijn droom geweest om de textielindustrie terug te halen naar hier. 
In het laatste jaar van mijn studie deed ik onderzoek naar circulair economische uitdagingen in de mode-industrie waarbij ik tijdens mijn onderzoek erachter kwam dat we in Nederland een groot netwerk van kleermakers met een vluchtelingenachtergrond hebben. Ik geloof erin dat we oplossingen kunnen vinden voor grote uitdagingen als we op een andere manier leren kijken. Met mijn bedrijf combineren we de talenten van kleermakers met het verduurzamen en lokaliseren van de productie van kleding. 

Je hebt al met grote merken mogen samenwerken zoals Tommy Hilfiger en Nederlands brillenmerk Ace & Tate. Op welke prestatie ben je het meest trots?
Waar ik persoonlijk het meeste trots op ben is dat we met mijn bedrijf banen creëren voor een doelgroep die moeilijk toegang heeft tot de arbeidsmarkt. Het is bijzonder om te zien dat mensen vanaf dag één al aan het werk kunnen zonder dat ze de Nederlandse taal vloeiend beheersen of door ellenlange trajecten en integratieprogramma's gaan. Ik ben ook geen voorstander van dat laatste. De snelste manier om mensen mee te laten doen in de maatschappij is door naar hun talenten te kijken en deze talenten in te zetten. Waar ik zakelijk het meest trots op ben is op de Tommy Hilfiger Award die we in 2020 gewonnen hebben. Daaruit is ook onze samenwerking ontstaan met het merk waarmee we echt impact hebben kunnen maken. Je hebt uiteindelijke de grote spelers in de industrie aan je zijde nodig om je impact te vergroten en ook op duurzaamheid echt een verschil te kunnen maken. Ik geloof er daarom ook in dat samenwerken het belangrijkste middel is om verduurzaming van de industrie te realiseren. 

Op welke manier speelt duurzaamheid een rol in jouw dagelijkse leven?
Sinds ik mijn bedrijf ben gestart vier jaar geleden ben ik anders gaan kopen en veel kritischer gaan kijken naar de bedrijven waar ik koop. Helaas is het gebrek aan transparantie nog steeds een groot probleem binnen niet alleen de kledingindustrie, maar ook in andere industrieën. Er zijn maar weinig bedrijven die je echt kunnen vertellen waar, hoe en door wie iets gemaakt is of wordt. Ik ben met mijn bedrijf elke dag bezig hoe we de industrie kunnen verduurzamen en het is een on-going proces dat continu verandert. Het zijn niet alleen systeemveranderingen die je teweeg probeert te brengen, maar ook een verandering van de cultuur waarin we leven. Voor mij begint dat met nieuwsgierigheid en een kritische blik op de producten je koopt. Ik vraag me bij alles af waar en hoe het gemaakt is. 

Hoe zou je je interieurstijl omschrijven en waar let je op bij het aanschaffen van een nieuw meubelstuk?
Ik zou mijn interieur omschrijven als minimalistisch met een klein kleurenpalet in natuurlijke tinten en zachte kleuren. Ik hou van strakke lijnen en een paar kwalitatieve moderne items zonder te veel tierelantijnen. Om meer warmte te creëren gebruik ik graag zachte materialen en warme verlichting. Ik vind een mooie boekenkast, voor mijn verzameling boeken, ook belangrijk. Ik laat mijn meubels graag voor zich spreken, zonder te veel afleidingen en met een paar eyecatchers van kunstwerken om een huis echt je thuis te maken. Ik heb een grote liefde voor moderne kunst, maar ben de laatste tijd ook weer fan van art nouveau; een kunststroming die heel erg teruggaat naar elementen uit de natuur. 

Studio HENK werkte samen met Renewi aan een oplossing om afvalhout een tweede leven te geven en daaruit is de 100% gerecyclede Slot Dining Table ontstaan. Waarom heb je gekozen voor deze tafel?
Ik heb gekozen voor de tafel omdat de tafel een minimalistisch maar modern en tijdloos design heeft en daarnaast ook volledig gemaakt is uit afvalhout. De tafel is een goed voorbeeld om te laten zien dat je door het ontwikkelen van een volledig gerecycled product niet hoeft in te leveren op mooi design. Wat me aanspreekt is vooral ook hoe de tafel is gemaakt, hij wordt bijvoorbeeld lokaal gemaakt in Nederland en is door echt vakmanschap tot stand is gekomen. Een samenwerking aangaan met een ander bedrijf om tot nieuwe dingen te komen, is ook iets waar ik in mijn bedrijf voor sta. 

Ben je ook benieuwd geworden naar onze Slot Dining Table die 100% gerecycled is in samenwerking met Renewi? Kom langs in één van onze winkels om de tafel te bekijken en bestellen voor jouw interieur. De Studio HENK x Renewi Slot Dining table is beschikbaar in twee afwerkingen: natural light en, zoals je hier bij Naz ziet staan, in zwarte beits.